Når en ny hjemmeside eller webshop bliver lanceret, er der ikke nødvendigvis nogle brugere, som kender til den. Derfor venter der et stort stykke arbejde forude, hvor der skal bygges brand awareness og trækkes kunder i land.
Men hvordan bygger man online awareness? Læs med her.
Den ’gratis’
Der er naturligvis ikke rigtig nogle ting, som er gratis. For selvom man omtaler organisk søgemaskineoptimering som helt omkostningsfrit, er det ikke hele sandheden. For SEO tager tid! SEO arbejdet består nemlig ikke bare af at lukke øjnene og håbe. Det består af at udvælge søgeord i an analyse af markedet og muligheder, hvorefter man stadig har til gode at udforme content (naturligvis til alle undersider, man vil have fundet), sørge for at den tekniske optimering er fremragende og få anskaffet sig gode links.
Det er alt sammen hårdt arbejde – og af samme årsag får mange erhvervsdrivende deres SEO arbejde udført af et bureau, der hjælper dem. Det er derfor ikke gratis.
Til gengæld kan man opnå rigtig gode resultater med SEO! Derfor kan det godt betale sig at finde et godt SEO bureau og se en stigning i den naturlige trafik til webstedet.
Den betalte
Med den betalte løsning, menes der en PPC løsning, altså en pay per click løsning. Som du nok kan gætte, hvis du har oversat den engelske navngivning, er der tale om en marketingform, hvor man betaler per klik ind til hjemmesiden. På Google foregår det via Google Ads, hvor man byder ind på de søgeord, man har udset som relevante. Men man kan ikke bare betale det højeste beløb og forvente at få alle klik. Det ville gøre Google utroværdig, da visningerne over for brugeren dermed ville handle om penge frem for kvalitet. Af netop den årsag, anvender Google et kvalitetsresultat, som er med til at vise, om man er egnet til at få trafik via Ads. Dette kræver en professionel Google Ads opsætning, hvor man parrer de rette søgeord med de rette undersider, de rette bud, de rette annoncer etc. Desuden skal man huske at frasortere ikke-relevante søgeord. Ellers kan det blive dyrt at have Ads annoncer kørende.
Men! Når din opsætning er på plads og dit website understøtter en god brugeroplevelse, så kan Ads være en hurtigere vej til kunder en SEO, da man hurtigt kan blive vist i toppen af Google – altså der de betalte annoncer er at finde.
Du behøver dog ikke at vælge det ene frem for det andet. SEO og Ads understøtter hinanden glimrende og giver dig optimale forudsætninger for trafik.